berita

Batu vulkanik (biasanya dikenali sebagai batu apung atau basalt berliang) adalah sejenis bahan perlindungan alam sekitar yang berfungsi. Ia adalah batu berpori yang sangat berharga yang terbentuk oleh kaca gunung berapi, mineral dan gelembung setelah letusan gunung berapi. Batu vulkanik mengandungi natrium, magnesium, aluminium, silikon, dan kalsium. Puluhan mineral dan unsur surih, seperti titanium, mangan, besi, nikel, kobalt dan molibdenum, tidak memiliki radiasi tetapi memiliki gelombang magnet inframerah jauh. Selepas letusan gunung berapi yang kejam, setelah puluhan ribu tahun, manusia telah menjumpainya semakin banyak. Yang berharga dari. Sekarang telah memperluas bidang aplikasinya ke bidang konstruksi, pemeliharaan air, pengisaran, bahan penapis, arang barbeku, lansekap taman, penanaman tanpa tanah, produk hiasan dan bidang lain, dan ini memainkan peranan yang tidak tergantikan dalam semua lapisan masyarakat.

Kesan:

Peranan batu vulkanik 1: Air hidup. Batuan gunung berapi dapat mengaktifkan ion di dalam air (terutamanya meningkatkan kandungan ion oksigen) dan sedikit dapat melepaskan sinar-sinar dan sinar inframerah, yang baik untuk ikan, termasuk manusia. Kesan pembasmian kuman batu vulkanik juga tidak boleh diabaikan. Menambah akuarium dapat mencegah dan merawat pesakit dengan berkesan.

Peranan batu vulkanik 2: Menstabilkan kualiti air.

Terdapat dua bahagian lagi di sini: kestabilan PH, yang dapat menyesuaikan air yang terlalu asid atau terlalu beralkali agar hampir dengan neutral secara automatik. Kandungan mineralnya stabil, batuan vulkanik mempunyai dua ciri iaitu melepaskan unsur mineral dan menyerap kekotoran di dalam air. Apabila terlalu sedikit atau terlalu banyak, pelepasan dan penjerapannya akan berlaku. Kestabilan nilai PH kualiti air ketika Luohan bermula dan menambah warna sangat penting.

Peranan batuan vulkanik 3: Warna menggoda.

Batu vulkanik berwarna cerah dan semula jadi. Ia mempunyai kesan memikat yang signifikan pada banyak ikan hiasan seperti Luohan, kuda merah, burung beo, naga merah, Sanhu cichlid, dan lain-lain. Terutama Luohan mempunyai ciri-ciri warna yang dekat dengan objek di sekitarnya, dan warna merah batu vulkanik Ia akan mendorong warna Luohan untuk memerah secara beransur-ansur.

Peranan batu vulkanik 4: penjerapan.

batu gunung berapi berliang dan mempunyai luas permukaan yang besar. Ia dapat menyerap bakteria berbahaya di dalam air dan ion logam berat yang mempengaruhi organisma, seperti kromium dan arsenik, dan bahkan sisa klorin di dalam air. Menempatkan batu vulkanik di akuarium dapat menyerap sisa dan tinja yang tidak dapat diserap oleh penapis untuk menjaga kebersihan air di dalam tangki.

Peranan batu vulkanik 5: alat permainan.

Sebilangan besar ikan, terutamanya Arhats, tidak berbudaya. Mereka juga akan kesepian dan kesepian. Arhats mempunyai kebiasaan bermain dengan batu untuk membina kediaman mereka. Oleh itu, berat batuan gunung berapi telah menjadi alat yang baik untuk bermain.

Peranan batu vulkanik 6: Menggalakkan metabolisme.

Unsur surih yang dilepaskan oleh batu vulkanik dapat meningkatkan metabolisme sel haiwan, dan mengeluarkan halida berbahaya di dalam badan dan membersihkan kotoran di dalam sel. .

Peranan batu vulkanik 7: Mengoptimumkan pertumbuhan.

batu vulkanik juga dapat meningkatkan sintesis protein pada haiwan, meningkatkan imuniti, dan pada tahap tertentu meningkatkan mobiliti Luohan. Ini juga memainkan peranan besar ketika Luo Han bermula.

Peranan batuan vulkanik 8: Penanaman bakteria nitrifikasi.

Kawasan permukaan yang tinggi yang dihasilkan oleh keliangan batuan vulkanik adalah sarang yang baik untuk menanam bakteria nitrifikasi di dalam air, dan muatan positif di permukaannya kondusif untuk pertumbuhan mikroorganisma yang tetap. Ia mempunyai hidrofilik yang kuat dan dapat mengurangkan NO2 dan NH4 yang disebabkan oleh pelbagai sebab di dalam air, yang sangat toksik kepada vertebrata. Penukaran menjadi NO3 dengan ketoksikan yang rendah dapat meningkatkan kualiti air

Peranan batu vulkanik 9: Bahan substrat untuk pertumbuhan tanaman akuatik

Oleh kerana ciri-ciri berliang, kondusif untuk mencengkam dan mengakar dan memantapkan tanaman akuatik. Pelbagai komponen mineral yang dilarutkan oleh batu itu sendiri tidak hanya bermanfaat untuk pertumbuhan ikan, tetapi juga dapat menyediakan baja untuk tanaman air. Dalam pengeluaran pertanian, batuan vulkanik digunakan sebagai substrat kultur tanpa tanah, baja dan bahan tambahan makanan haiwan.

berhati-hati:

1 Oleh kerana batu vulkanik pecah dan diangkut dalam jumlah besar, beberapa sisa dan serbuk serbuk lain akan dihasilkan kerana geseran dan hentaman. Memasuki tangki secara langsung akan menyebabkan air menjadi keruh. Sila rendam dalam air bersih selama 24 jam dan kemudian basuh beberapa kali. , Sisa-sisa seperti mineral di lubang batu dan komponen kimia lain dalam proses pembungkusan dapat disaring, dan kemudian dapat dimasukkan ke dalam tangki untuk digunakan.

2 batu vulkanik secara amnya mempunyai kesan melembutkan nilai pH dan kealkalian, dan umumnya berasid. Walau bagaimanapun, ia tidak menolak kealkalian yang disebabkan oleh kualiti air khas dan bahan penapis lain. Selalu uji nilai pH di tangki selama tahap awal penempatan, untuk mengelakkan keadaan khusus yang dapat menyebabkan kerusakan pada anak benih ikan. Dalam keadaan normal, pengaruh batuan vulkanik pada nilai pH air adalah antara 0.3 dan 0.5.

3 Setelah 3-6 bulan penggunaan, kerana penggunaan mineral dalam batu vulkanik, disarankan untuk menggantinya dengan yang baru. Anda juga boleh menggunakan air garam tepu untuk merendam batu gunung berapi yang digunakan selama 30 jam, dan kemudian gunakan air untuk membersihkan kotoran dengan teliti sebelum terus digunakan. Ini adalah proses pembinaan semula batu vulkanik. (Air garam tepu merujuk kepada larutan campuran air dan garam apabila garam meja terus ditambahkan ke dalam air dan garam meja terus dicairkan sehingga garam meja yang ditambahkan tidak lagi cair.)

batu vulkanik, batu perubatan dan zeolit ​​penyerap amonia adalah bahan mineral penapis bukan logam semula jadi yang tidak beracun dan bebas bau, yang boleh digunakan dalam kombinasi bebas, atau diletakkan untuk spesies ikan khas. Mereka secara beransur-ansur menjadi popular di bidang akuarium hiasan. Pada tahap ini, batu vulkanik terutama digunakan oleh pemain akuarium dalam membiakkan bakteria nitrifikasi dan menyaring, dan menciptakan persekitaran dan pemandangan semula jadi untuk badan ikan. Ini dapat digunakan sebagai pasir bawah langsung di bagian bawah tangki atau dipasang di sistem peredaran penapisan. Kuantiti yang akan digunakan dapat ditentukan sesuai dengan masalah seperti jenis ikan, jumlah ikan, perkadaran bahan penapis lain, dan ukuran tangki ikan. Jangan terlalu khurafat dan bergantung pada bahan penapis tertentu, dan harus digunakan dalam pelbagai kombinasi.

 

火山石_04

火山石_08


Masa pengeposan: Mar-02-2021